connyenjean-noorwegen2024.reismee.nl

Dag 10

Zaterdag, 25 mei 2024 (195 km)


Gelukkig hoeven we niet lang van de “Noorse” zon te genieten en hebben we de “Spaanse” zon weer terug (ha, ha,..). Wederom heerlijk warm en zonnig weer.


Als we reizen dan proberen we de hoofdwegen te vermijden, dus ook vandaag vervolgen we weg 57 tot Skilbrei. Vanaf hier moeten we helaas de E39 nemen richting Forde, waar we LPG gaan tanken. We hebben nog gas genoeg, maar Jean wil overal voltanken waar dat kan, omdat je in Noorwegen niet op iedere hoek en kant LPG kunt tanken.

Vanaf Forde rijden we verder over de E39 richting Byrkjelo. In de buurt van Moskog zien we de eerste watervallen (Huldefossen en Stakaldefossen) en bij Egge de Nonsfossen. Op afstand maken de watervallen wat minder indruk als wanneer je bij de waterval staat.


Bij Byrkjelo draaien we rechtsaf op weg 60. Je merkt meteen het verschil. Het is niet meer zo druk en de weg is een stuk smaller. Soms rij je langs een bergwand over een weg waar maar 1 auto kan rijden en dan weer door een dal op een tweebaansweg. Het landschap is ook heel gevarieerd, van ruige rotswanden tot open velden met gelp groen gras.


Je zou zeggen dat het verveeld om zo veel dagen achter elkaar te reizen, maar niets is minder waar. Als je even niet oplet dan heb je alweer iets gemist. Normaal gesproken verveel ik me in de auto als ik niet zelf achter het stuur zit, maar nu rijdt Jean voornamelijk en ik hoef dan niet op de weg te letten en kan de omgeving beter bekijken.


Vandaag rijden we tot Stryn, omdat we een servicestation nodig hebben. Alles moet weer geleegd worden en het water gevuld. Vanuit Stryn rijden we weer richting Loen, waar we (vanaf morgen) een paar dagen op de camping zullen verblijven. Ik moet namelijk maandag en dinsdag werken en wil dan verzekerd zijn van stroom.


Vlak voor Loen zien we een mooi plekje aan de rand van het Innvikfjord. Er is zelf een picknicktafel bij. Hier stoppen we voor vandaag. Een uurtje later zitten we lekker buiten te eten. Heerlijk!

Dag 9

Vrijdag, 24 mei 2024 (110 km)


Vanochtend schijnt de “Noorse” zon, zoals een Noor 2 jaar geleden aangaf. Dit houdt in regen en bewolkt. Het is niet te geloven, ca. 10 graden kouder dan gisteren. Maar, laten we eerlijk zijn, dit hadden we ook verwacht toen we naar Noorwegen reden.


Het overgrote deel van de dag wordt weer rijden. We gaan nu op weg richting Loen. Onderweg willen we een paar watervallen bekijken.


Op de route liggen vandaag de laatste 2 veerboten. Bij de eerste veerboot (Kaland – Halsvika) zijn we rond 10.45 uur. Voor het eerst moeten we wachten op de boot. Deze zal rond 11.15 uur vertrekken. Als we willen betalen is het personeel nergens te bekennen. Het kenteken is gefotografeerd, dus we vermoeden dat dit dan automatisch in rekening gebracht zal worden.


Bij de 2e veerboot (Rutledal – Rysjedal) komen we rond 13.30 uur aan. Het parkerterrein voor de veerboot is helemaal leeg. Via internet kijken we naar vertrektijden en tot onze schrik vertrekt de veerboot pas om 16.00 uur. Dat wordt dus wachten.

Wederom komt niemand naar ons toe voor de betaling. Nu vinden we wel iemand van het personeel. Als we vragen hoe de betaling verloopt, antwoordt ze dat deze veerboot gratis is. We zijn verrast, dat antwoord hadden we niet verwacht. De overtocht duurt 20 minuten, dus rond 16.30 uur rijden we van de boot.


We hebben een flinke achterstand opgelopen vanwege de wachttijden. Maar ja, het is vakantie en dat moet kunnen. We gaan wederom op zoek naar een overnachtingsplek en kijken morgen wel weer verder.

Dag 8

Donderdag, 23 mei 2024 (36 km)


Toen we gisteren dichtbij de parkeerplaats kwamen, zagen we een Rema supermarkt. We gaan dus eerst een paar boodschappen doen, voordat we met de fiets Bergen gaan verkennen. Behalve groenten en brood hebben we niet veel nodig.


Vandaag zijn we weer vroeg op en rond 9.15 uur staan we klaar om naar het VVV-kantoor te fietsen in het centrum van de stad. Bergen is berucht onder de Noren en bezoekers om zijn hevige regenval (2250 mm per jaar). Wij hebben geluk. Het weer is wederom schitterend. De zon schijnt al volop en het is al lekker warm (26 ºC).


Het fietsen door de stad gaat heel goed. Er zijn veel fietspaden. Na ca. 4 km komen we aan bij het VVV-kantoor. We gaan op zoek naar een fietsroute en dan gaat de telefoon. Het is Rik die ons verteld dat hij geslaagd is voor zijn masteropleiding. De afgelopen dagen zat het steeds in ons hoofd en gelukkig kregen we nu het verlossende telefoontje. Hij heel blij en wij natuurlijk heel trots.

Even later vinden we een fietsroute door de stad langs o.a. de volgende bezienswaardigheden:


  • 1. Handelshuizen aan de kade
  • 2. Oud fort
  • 3. Fjellveien
  • 4. Brandweerstation
  • 5. Mariakerk
  • 6. De Kathedraal


  • 1. De handelshuizen liggen direct aan de noordkant van de haven (Vågen). Hier bouwden de Duitse Hanzehandelaren sinds 1360 hun koopmanshuizen, waar gedroogde vis en graan werd opgeslagen en verse vis werd ingelegd. Het grootste deel van de middeleeuwse huizen is door brand verwoest, en de huidige panden stammen uit de 17e eeuw of zijn latere reconstructies. Karakteristiek zijn de vier grote langwerpige gebouwen (zorgvuldige reconstructies) met smalle steegjes en kleine winkeltjes en werkplaasten.

  • 2. Aan de westkant van Bruggen ligt de vesting Bergenhus met binnen haar muren de historische Håkonshallen (een reconstructie van de banketzaal uit de tijd van koning Håkon Håkansson) en de naastgelegen Rosenkrantztårnet, een verdedigingstoren van gouverneur Erik Rosenkrantz. De vesting stamt verder grotendeels uit de 18e eeuw, werd in 1944 door een grote explosie verwoest, en later weer geheel opgebouwd.

  • 3. Fjellveien is een hoger gelegen weg met vele mooie uitzichtpunten over Bergen.

  • 4. Brandweerkazerne Skansen is in 1903 gebouwd na een grote stadsbrand in 1901. De brandweerkazerne was alleen 's nachts in bedrijf en werd in 1969 gesloten.

    Tegenwoordig is de Skansen-brandweerkazerne de thuisbasis van een van de boogschutters van Bergen, genaamd Skansen Battalion. De brandweerkazerne is niet open voor bezoekers.

  • 5. Helaas konden we de Mariakerk niet van binnen bezichtigen

  • 6. En dat geldt ook voor de Kathedraal.


Het is erg warm en we maken de route niet volledig af. We moeten nog de camper legen en vooral vers water vullen. Vanwege het warme weer gaat dit sneller op dan normaal. Aangekomen bij de camper blijkt dat het cadeautje (voor Fenne) kapot is. Dit houdt in dat de fietsen weer van de camper gehaald moeten worden en een retourtje centrum.

Als we voor de tweede keer bij de camper arriveren is het inmiddels 16.00 uur. In plaats van ergens gaan legen en dan terug te keren naar dezelfde overnachtingsplek, besluiten we om eerst te koken en eten, daarna te legen en dan door te rijden om een overnachtingsplek te zoeken. Zo gezegd, zo gedaan. Ca. 25 km buiten Bergen vinden we een servicestation en 11 km verderop een overnachtingsplek.

Dag 7

Woensdag, 22 mei 2024 (176 km)


We rijden nu verder naar Bergen. We moeten nog ca. 160 km en hopen vandaag aan te komen.


Al snel rijden we door Haugesund. Deze stad werd gesticht op een strategische plek langs de Karmsund, de beschutte vaarroute langs de kust, die sinds de tijd van de Vikingen als veilige doorgang werd gebruikt. Deze vaarroute “Nordvegen” vormde de basis voor de naam Noorwegen.


Ten noorden van Haugesunds centrum ligt de heuvel Haradshagen, de vermoedelijke laatste rustplaats van koning Harald Hårfrage (Harald Schoonhaar). Hier staat sinds 1872 het nationale monument van Noorwegen, ter herinnering aan de eenwording van Noorwegen door Koning Harald Hårfrage na de slag van Hafrsfjord in 872. Op de heuvel staat een grote granieten monoliet, omringd door 29 kleinere obelisken, die de toenmalige Noorse “fylker” (provincies) symboliseren.


We vervolgen de route en bij Valevåg rijden we door de Bømlafjord-tunnel (7831 meter lang) naar Føyno. We zijn nu op het eiland Stord. Het is prachting om door de fjorden te rijden en we genieten met volle teugen van het landschap.


In het noorden van het eiland Stord komen we aan in Sandvikvåg. Nu moeten we weer een veerboot nemen naar Halhjem. De overtocht duurt 45 minuten en we genieten van het uitzicht op het dek. In de verte zien we voor het eerst besneeuwde bergtoppen. Als de kust al dichterbij komt, zien we een vis boven het water uitspringen. Het blijken 2 dolfijnen te zijn. We blijven ze volgen totdat ze uit het zicht verdwijnen.


Het is nu niet ver meer naar Bergen. Je merkt dat je dichter bij komt, want het wordt drukker op de weg. Rond 16.30 uur staan we op een grote parkeerplaats in Bergen. Van hieruit moet het morgen goed te doen zijn om met de fiets Bergen te gaan verkennen.

Dag 6

Dinsdag, 21 mei 2024 (209 km)


Achter Flekkefjord zijn we van de E39 overgegaan op de toeristische route 44. Deze loopt tot aan Stavanger.


Vandaag hervatten we onze reis richting Bergen. Het is een prachtige omgeving met fjorden en flinke rotsen.


Een stukje voor Stavanger (bij Byrne) kunnen we LPG tanken. We hebben tot nu toe niet veel verbruikt, maar in Noorwegen heb je niet overal de gelegenheid om te tanken. Het is even zoeken, maar dan zien we dat we bij een boerderij LPG kunnen tanken. Het lijkt een beetje vreemd, maar als we oprijden zien we een pompzuil zoals je ook bij een tankstation ziet.

De eigenaar komt naar ons toe en we maken een praatje, tanken en vervolgen onze weg.


Even later rijden we door de Byfjordtunnel. Deze is 5875 meter lang. Het is telkens weer een apart gevoel als je door een tunnel onder het water rijdt. De eerste helft gaat behoorlijk naar beneden en de tweede helft weer naar boven. De druk voel je in je oren, net als in de bergen.

Een klein stukje verder nemen we de Mastrafjordtunnel. Deze in 4424 meter lang.

We rijden al weer een tijdje op de E39 en bij Mortavika stopt de weg. Het is 15.00 uur en we kunnen meteen de veerboot oprijden om van Mortavika naar Arsvågen over te steken .


Aan de overkant van het Boknafjord gaan we op zoek naar een overnachtingsplek. In Kopervik vinden we een camperplek via Camper Contact op een parkeerplaats bij een cultureel centrum. Van hieruit kijk je over de haven van Kopervik uit.

Dag 5

Maandag, 20 mei 2024


Als we wakker worden lijkt het alsof het vandaag wat bewolkter is, maar niets is minder waar. We staan in de schaduw en als we naar buiten kijken vinden geen wolkje aan de lucht.


Na het ontbijt gaan we weer rijden. De omgeving is weer prachtig. Na een uurtje rijden, stoppen we even bij een meer voor een kopje koffie en rijden dan weer verder naar Flekkefjord.


Aangekomen in Flekkefjord wordt er eerst een kopje soep met een boterham gegeten en dan pakken we de fietsen om Flekkefjord te bezichtigen.


Het is de moeite waard. Flekkefjord is gezellig wit stadje dat sterke historische banden heeft met Nederland. Vanaf de 16e eeuw werd vanuit deze plaats hout naar Nederland geëxporteerd en vanaf de 17e eeuw ook graniet en steen voor de Hollandse dijken en havens. Er is zelfs een Nederlandse buurt met vele witte huizen (Hollenderbyen of Holland Town), het oudste deel van Flekkefjord, dat herinnert aan het rijke handelsverleden met ons land. In de 18e eeuw exporteerde de plaats veel haring. De haven van Flekkefjord stond ook bekend om zijn smokkelwaar.


Inmiddels is het buiten al behoorlijk warm. We zijn van plan om verder te rijden naar het Jøssingfjord om daar nog een wandeltocht te lopen. Pfff….dat zal zwaar worden met dit warme weer.


Om 14.45 uur staan we klaar voor vertrek. We gaan de Jøssingfjord-hike lopen. Deze heeft 384 hoogtemeters en is 6,9 km lang. Het is een lusvormige route die redelijk uitdagend is. We hebben deze gelopen in 2 uur. Achteraf viel het nog wel mee met de hitte. Het was al later op de dag en ongeveer de helft door het bos.


Terug op de parkeerplek besluiten we om te blijven voor de overnachting. We hebben weer een mooi plekje en kijken uit op het Jøssingfjord.

Dag 4

Zondag, 19 mei 2024


Vandaag zijn we al om 6 uur wakker. Om 12.15 uur hebben we de overtocht naar Noorwegen. Inchecken kan vanaf 10.15 uur, maar we willen toch nog vroeger ter plekke zijn.


Even ontbijten, nog wat opruimen en, na afscheid nemen van de buren, vertrekken we richting service station. Voordat we de boot opgaan, willen we nog alles legen en water tanken, zodat we in Noorwegen meteen op pad kunnen.


Rond 9 uur staan we als tweede voor het incheckloket, lekker vroeg, maar omdat we ons eigen “huisje” bij ons hebben, is dat geen probleem.


We zitten in de camper wat te keuvelen, als om 9.20 uur op de voorruit wordt geklopt. De auto voor ons is al door de poort en wij kunnen ook inchecken. Dat is dan ongeveer een uurtje eerder dan verwacht.

We worden doorgeleid naar rij 31 om daar op de aankomst van de veerboot te wachten.

Snel een fotootje maken, want we staan nu als enige in de wachtrij.

Even voor twaalf rijden we de boot op en klokslag 12.15 uur vertrekt de veerboot.


Om 15.30 uur komen we aan in Kristiansand. We zijn er helemaal klaar voor. Nu kan de reis beginnen.


Om 18.00 uur stoppen we langs de kant van de weg in de buurt van Skagestad en vinden we het goed geweest voor vandaag.

Dag 3

Zaterdag, 18 mei 2024


Vorige keer in Noorwegen hadden we de eerste dag een akkefietje met mijn telefoon. Die was toen achter de bank gevallen en dreigde te verdwijnen in de dubbele bodem. Nadat we de halve camper hadden verbouwd, kwam het toch weer goed.


Dit keer is het niet de eerste dag in Noorwegen, maar de laatste dag in Denemarken.


Vanochtend was het 8.15 uur toen we wakker werden. Dat is wel laat, maar het is ook vakantie. Het zonnetje scheen al volop en buiten was het zeer aangenaam, dus we besloten om buiten te eten. De tafel en stoelen werden uit de garage gehaald en…….. de verbinding van de rugleuning met het zitvlak van één van de stoelen miste een schroef van ca. 6 cm. Dit was vreemd, want we hadden gisteren nog in de stoelen gezeten en niets bemerkt. De schroef moest dus ergens in het gras liggen.


Na veel zoeken en hulp van onze buren, vonden we toch geen schroef. Dan maar verbinden met Tie-raps. Voor dit moment de passende oplossing.


Nog voordat we gingen ontbijten, zagen we de eigenaar en maakten een praatje. We vertelden hem dat we de schroef niet hadden kunnen vinden, waarop hij antwoordde: “Ik kan jullie misschien wel helpen, want ik heb een metaaldetector.”

Als eerste begon hij te zoeken, maar al gauw gaf hij Jean de metaaldetector in handen en ging zelf nog spullen halen om de stoel mogelijk te repareren.

Jean had meer geluk. Hij vond de schroef voor de garagedeur. De meest logische plaats, waar we al meerdere malen hadden gezocht. Maar zelfs met metaaldetector was de schroef niet te zien en vonden we de schroef op gevoel.


Inmiddels was het al 9.30 uur voordat we konden ontbijten. Heerlijk buiten in het zonnetje. Om ons heen reden al wat campers weg om vandaag de boot te nemen naar Noorwegen, IJsland of Zweden.


Omdat het zo’n mooi weer was, zijn we ca. 25 km gaan fietsen en hebben onderweg nog even bekeken waar we morgen moeten inchecken